| |

WWW-sivu ok mutta miksi vastataan eri sähköpostilla?

Hyvä lukijani,

olen parissa verkkokauppaseminaarissa kertonut tästä samasta asiasta ja edelleen tulee esille viikottain.
Minusta yksi suurimmista ja epäloogisimmista asioista on se että yrityksellä on toimivat WWW-sivut (malliin www.yritys.fi) ja sitten on päivittäisessä @luukku.com, @hotmail.com, @pp.inet.fi tai @gmail.com – osoite josta vastaillaan. Antaa TODELLA huonon kuvan yrityksestä, eikö vaan?

Kuulostaako tutulta?

Parturi-kampaamolla on WWW-sivu. Laitat kyselyä partuajasta tai ota yhteyttä lomakeella  mutta sitten  tulee kampaamoaika tai palaute Saunalahden privaattipostilaatikosta. Tai nuohousfirmalle laittaa keskustelun perusteella heidän nettisivujen lomakkeella sovitun asian ilmanvaihtokanavien puhdistamisesta niin hän vastaa luukku.com osoitteesta ja valittelee samalla että tulee myös nettisivun lomake meni hänen omaan roskapostiinsa eikö tahtunut löytyä. Yksi taho lähestyi minua juuri (huippu)urheilijan sponsoroinnissa, sama juttu. Hienot ja puhelimellakin mobiiliresponsiivisesti toimivat nettisivut mutta vastaili sitten gmailistä koska fi-tunnuksen sähköposti ei toimi!

Millaisen kuvan antaa siis?

Kiinteistöautomaatifirmasta vastataan Soneran inet.fi postilootasta vaikka on www-sivut ihan muuta, siis @yritys.fi kuten kuuluukin olla. Nettisivujen ota yhteyttä menee oikein info@yritys.fi postilaatikkoon, mutta toimari vastaa omalla henkilökohtaisella privaatilla sähköpostilla ja jokainen yrityksessä oleva kaveri jotka kimpassa omilla privaattiposteillaan. Ja kaiken huipuksi kiinteistön hälytykset tulee Telian tai Elisan keksityillä sähköpostiosoitteilla kun tapahtuu jotain kiinteistön osalta, varoitus, hälytys tai poikkeamainfo.

Osassa verkkokaupassa sama asia ja ongelma

Sama pätee myös osin myös verkkokauppoihin, aivan karseaa kun se ei ole osana www.sivusto.fi malliin https://verkkokauppa.sivusto.fi  tai https://www.sivusto.fi/verkkokauppa. Niissä sama asia yhdessä http > https aktivoinnin osalta. Edelleen, siis vuonna 2019, on verkkokauppoja joissa SSL ei ole käytössä vaan kysellään asiakkaan tietoja http – osoitteen takaa.

Kuinka korjataan?


Kun tämä käydään läpi niin yksi tilanne on tämä: Nämä muutokset pitäisi tietenkin ilmaiseksi pitäisi korjattua. Olen sanonut mm. partureille, kampaajille ja kiinteistöhuoltofirmoille että kyllähän se tukanleikkuu tai hälytyssysteemi kiinteistöön kiva on myös jos  sen ilmaiseksi teet ja saat käyttöön, myös ilmaiseksi.
Ota yhteyttä jos on aikaa ja rahaa korjata ko. tilanne. Muussa tapauksessa kannattaa miettiä kerran, kaksi, kolme tai kenties 10 kertaa miten erityisesti uusi sukupolvi suhtautuu palveluihisi.
terveisin Jari
PS: Klikkaa tästä ja varaa aika kalenteriini
= = = =
Jari Harju jari.harju@doaudit.fi | +358 40 566 8833
DoAudit Oy Lappeenranta | https://www.doaudit.fi/ | Twitter@DoAudit |
// erityistoimeksiannot // Microsoft 365 // Windows & Mac, tabletit ja älypuhelimet // IT auditointi
 

Samankaltaiset artikkelit