Tällä kertaa kvartaaliasioita joka tuli esille kun mietin 50-vuotiaan yhdistyksen puhetta. Kvartaalilla tarkoitan 25 vuotta, en kolmea kuukautta joka monessa asiassa alkaa olla aikajänne. Nuori haluaa uuden omakotitalon, ja se pitäisi olla valmis kun lumet sulaa. Myyjä kysyy tontista, valmisteluista ja muusta ja vastaus on: Juuri tultiin tänne, halutaan muuttaa keväällä Saimaan rannalle, siksi tultiin…

Monesti tietojärjestelmien osalta tilanne on sama, halutaan samantien, heti ja mahdollisimman halvalla uusi järjestelmä tai nettisivut. Kun kysellään, ei ole mietitty yhtään prosessia tai toimintatapoja mutta uusi järjestelmä pitäisi saada jouluksi valmiiksi. Ai koulutus tai vanhojen tietojen siirto? Ei ole mietitty sellaisia tai sitä kuka on pääkäyttäjä, ketkä päivittävät ja kuinka se auttaa ensi vuonna asiaan. Yhdistystoiminnassa tämä korostuu kun sihteeri ja/tai puheenjohtaja tai molemmat vaihtuvat ja halu vaihtaa kaikki korostaa. Rahalla saa ja hevosella pääsee kyllä ko. tilanteissa, eikö vaan?

WWW-sivut – historian havinaa kvartaalin verran

Olen pitänyt eri termeillä infotilaisuuksia myös WWW-sivujen osalta. Kun aikanaan julkaistiin Enson nettisivut, palvelinten nimet olivat Teletapeista tutut Tiivi-Taavi, Hipsu, Laa-Laa ja Pai. Se kyseistä neljän palvelimen ympäristö kutsuttiin Teletapit klusteriksi vaikka ei välttämättä ymmärretty mitä cluster sana oikeasti tarkoitti vuonna 1996. Se sattui olemaan Microsoft Windows Server – ympäristön käyttämä termi kun edustalaitetta (front) ja taustalla olevia tietokantoja (back) laitettiin kyseiseen klusteriin. Ja nimipalvelussa (DNS) kerrotiin sisäverkossa laitteille nimet ja ulkomaailmaan palomuurin takana kerrottiin että www.enso.com vastaa Imatralla Havurinteellä Carelcompin ATK-konehuoneessa.

Samat termit, sama tekniikka perusperiaatteiltaan tomii edelleen. Nyt frontend on edelleen sama, joku tai jotkut edustakoneet ottavat vastaan kyselen www.doaudit.fi nimestä. Nimipalvelin selvittää millä Internet-operaattorilla sivustosi ovat ja se on sitten backend – laitteista kiinni kuinka hitaasti tai nopeasti sivustosi lataantuvat. Toki latautumisnopeuteen vaikuttavat lisäksi miten ja millä tavoin kyseiset sivut on tehty ja onko ne optimoitu esimerkiksi mobiilimaailmaan vai verkkokauppaan.

Omat WWW-sivut (www.doaudit.fi) näyttivät tältä keväällä 2010:

www.doaudit.fi / tammikuu 2010

Kuten huomataan, erilaisia laatikoita eri koossa. Nyt olemme vielä enemmän pysty- ja vaakasuoramaailmassa koska mobiililaitteilla on käytännössä pakko kertoa ko. tieto ja näyttöjen koot vaihtelevat 4 tuuman koosta 80 tuumaan ja käytetään pystyyn tai vaakaan. “Patu” – avaimet ovat vaihtuneet pankkimaailmassa viimeisen 12 vuoden aikana radikaalisti ja mobiilimaksamisessa on Pivoa, Siirtoa, Mobilepayta, Paypalia ja kymmeniä muita tapoja. Tunnistautumiseen käytetään puhelimen mobiilivarmennetta tai pankkitunnuksia:

tunnistautumistapoja / mobiilivarmenne tai pankkitunnukset

12 vuotta sitten sivuston ulkoasua vaihdettiin teeman avulla ja tältä näyttivät vuoden 2010 aikana pari eri versiota DoAuditin sivustosta:

www.doaudit.fi / huhtikuu 2010
www.doaudit.fi /kesäkuu 2010

Kesäkuun 2010 – versiossa huomiota kiinnitti omalta osaltani 1. kerran kieliversiot. By, In, On, Read More, Category, Keyword tulivat valitun teeman osalta esille. Mitä se käytännössä tarkoitti? WordPress – julakisujärjestelmä alkoi nostamaan päätään ja osana WordPressiä eri kielet tulivat mukaan ja niitä pystyi kääntämään stringien osalta. Stringit eivät siis ole naisten alusasuihin liittyvää vaan merkkijonot, strings. Sopivilla työkaluilla By > Tekijä, On > klo, In > kansio, Category > kategoria, Keyword > Avainsana ja muut merkkijonot pystyttiin tekemään sille kielelle jolla käyttäjien oletettiin lukevat artikkeleita ja sivuja.

Samat termit, sivut, alasivut, julkaisut, artikkelit olivat siis jo vuonna 1996 käytössä. WordPress toi mukanaan teeman, ja lapsiteeman (theme – child theme). Pääteemaan, master theme, tulee ulkoasuun, kirjasimiin/fontteihin ja väreihin liittyvät määritykset ja pääteemaa päivitetään esim. uusien puhelinmallien ja näyttäkokojen tullessa markkinoille. Pääteemaa voidaan taustalla päivittää mutta yrityksen/yhdistyksen omien viritelmien osalta käytetään lapsiteemaa, child theme, ja sinne tehdään muutoksia millä saadaan värit, logot ja muut noudattamaan omaa valittua graafista ohjeistusta ja ympäristöä.

Edellinen kappale on Strömsö versio ja niin pitäisi aina toimia eri tietojärjestelmissä ja erityisesti WWW-sivuissa. Käytännössä valitaan teema, ja WordPress – julkaisujärjestelmässä pakko tehdä tai et voi sitä käyttää, ja se teema aktivoidaan. Kun kyseiseen teemaan tulee päivitys, teema ajetaan yli uudella versiolla ja kaikki muokkaukset menetetään tai ne ovat ns. tehdasasetuksissa päivitysten jälkeen. Värit ja fontit ovat vaihtuneet ja esimerkiksi alatunnisteeseen ilmestyy ko. teeman Copyright info:

Tämä on siis ihan normaali ja oikea tapa. Kun uusin versio päivitetään, se päivittää eri ominaisuuksia joita teeman kehittäjä on ajatellut. Päivitys voi johtua tietoturvapäivityksen tukkimisesta, uudesta ominaisuudesta jota puhelimet käyttävät vaakaan tai pystyyn hyväksi tai edellisessä versiossa alatunniste ei ole skaalautunut oikein. Lisäksi teeman tekijä on ehkä miettinyt alatunnisteen, ylätunnisteen, vasemman sivupalkin tai käytettyjen otsikoiden, radionappien ja muun toiminnan uusiksi ja alkanut noudattamaan WordPressin ohjeiden mukaisia toimintoja.

WWW-sivut: Mitä on muuttunut 12 vuodessa? Tai 25 vuodessa?

Oikeastaan ei mitään. Tietokanta on tietokanta ja se on edellee yrityksen tai yhdistyksen tärkein taustajärjestelmä. Tietokannasta kysytään tietoa tai se ryhmitellään valikoihin tai eri kenttiin. Ja sitten käyttäjä painaa Enteriä, klikkaa hiirellä tai tökkää sormella ja ruudulle ilmestyy se tieto minkä loppukäyttäjä ainakin haluaisi.

Asiakasrekisteri, jäsenrekisteri, laskutusjärjestelmä, maksujärjestelmä, toimitusjärjestelmä – kaikki pohjatuvat tietokantaan ja jos syötetty data on oikeaa ja toimivaa, kyselyt tietokannasta tuovat ajantasaista tietoa käyttäjälle ja asiakkaalle. Se miten ne integroidaan ja näytetään WWW-sivuilla, muuttuvia tekijöitä nykyään tuhatkertainen määrä mitä oli 25 vuotta sitten.

Ota yhteyttä jos haluat oman organisaatiosi osalta käydä viidakkoa läpi. Sinun ei välttämättä tarvitse ostaa Googlelta yhden merikontin verran prosessoritehoa mutta mitä ja miten data hyödynnetään ja kuinka niiden hallinta käyttäjien osalta hoidetaan ja haluttu lopputulos saadaan aikaan, siinä voi auttaa.

Samalla toki voidaan käydä läpi julkaisujärjestelmiä koska WordPress ei todellakaan sovi kaikille, ei myöskään siihen liitettävä WooCommerce verkkokauppapalikka ole sovelias jokaiselle ratkaisu verkkokaupaksi. Ihan esimerkkinä miten selkeästä pienestä verkkokaupasta on saatu iso liikkuva häkkyrä kun WWW-sivun ja verkkokaupan olisi saanut tulille valitsemalla ensin maksutavata ja logistiikan ja sitten vasta tekninen valinta. Itse ulkoasu on usein viimeisin IT – projektin asia mutta valitettavasti usein mietitään fontteja, värimaailmaan ja logoa ensin ja mainostoimistoin kanssa viilataan sitä eikä mietitä prosesseja.

terveisin Jari
 
= = = =

Jari Harju
jari.harju@doaudit.fi | +358 40 566 8833

DoAudit Oy  | Raatimiehenkatu 20 |  53100 Lappeenranta

www.doaudit.fi  |  twitter.com/doaudit  |  facebook.com/doaudit  |  linkedin.com/in/jariharju

// erityistoimeksiannot // Microsoft 365 // Windows & Mac, tabletit ja älypuhelimet // IT auditointi // Computer Forensics