Arvoisat asiakkaat ja lukijat!
Onko mitään muuttunut yli kymmenessä vuodessa? 11vuotta sitten eli vuonna 2012 otettiin Microsoft Office 365 otettiin käyttöön ensimmäisillä asiakkaillani. Samalla logiikalla toimii ko. ympäristä edelleen, Teams tullut uutena ja OneDrive sekä Sharepoint ovat muotoutuneet lähinnä mobiilimaailman osalta.
Se mikä on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana on lähinnä ollut käyttäjien kannalta oleellista että nyt ei enää tiedetä missä oma tai yrityksen data sijaitsee. Ja jos on iso tietoliikennekatko, olkoon se sähkökatkon aiheuttama, Internet-operaattorin katko tai palveluntarjoajan katko tai jokin muu ongelma loppukäyttäjän A ja käytetyn ohjelman B välillä niin ongelmaksi tullut mistä alkaa vikaa etsimään tai keneltä kysymään asiasta. Pahimpia alkavat olemaan teleoperaattorit joilta ei löydy edes yhteystieto heidän nettisivuilta tai jonotusajat ovat pitkiä ja lopputuloksena saat tikettinumeron. Siinä sitten yhdessä asiakkaan kanssa ihmetellään saako tilannetta muutettua toiseen muotoon jos samanlainen tilanne yllättää uudestaan.
Toki aina ei ole noin musta-valkoinen ongelma ja ongelman ratkaisu mutta kannattaa miettiä toimintaa siltä kantilta millaisia katkoksia omalta osalta on valmis sietämään ja kuinka se vaikuttaa operatiiviseen valmiuteen. Onko toiminta kiinni minuuteista, tunneista, vuorokausista vai viikoista? Ja se data jota käsitellään onko siinä aikajänne sekunti, minuutit, tunnit, vuorokaudet, viikot vai vuodet? Laiterikko ja ohjelmiston vikatilanne ovat monesti kaksi eri asiaa jos itse järjestelmään pääsee myös toisella laitteella tai se on pilvipalvelussa mihin voi kirjautua myös toisella päätelaitteella tai toisen Internet-operaattoorin kautta mikäli on vikatilanne itse yhteydessä. Näitä voidaan katsoa läpi hallinnollisella IT auditoinnilla monesti jo ihan fläppitaululla etukäteen. Ota yhteyttä niin katsotaan sinun yrityksesi tilanne myös.
Mitä syksyllä 2023?
2-vaiheinen tunnistatuminen on hyvä ja erinomaisen tärkeää ottaa käyttöön eri pilvipalveluissa. Esimerkiksi LinkedInin kautta tehty valeprofiileita kun ne monesti tähän asti olleet väärennettyja Facebook-tilejä. Samoin saavutettavuus eri palveluissa nostaa päätään, osin lainsäädännön takia tai ansioista joita eri maat ja EU vaativat verkkopalveluilta.
Valitettavasti edelleen monesti tietojärjestelmien osalta tilanne on sama, halutaan samantien, heti ja mahdollisimman halvalla uusi järjestelmä tai vaikkapa nettisivut. Ilman rahaa ja aitoa panostusta erityisesto prosesseihin mikään ei valitettavasti muutu.
Meillä on vanha järjestelmä ja nyt halutaan uusi CRM-järjestelmä. Kun kysellään, ei ole mietitty yhtään prosessia tai toimintatapoja mutta uusi järjestelmä pitäisi saada vapuksi valmiiksi. Ai koulutus tai vanhojen tietojen siirto? Ei ole mietitty sellaisia tai sitä kuka on pääkäyttäjä, ketkä päivittävät ja kuinka se auttaa ensi vuonna operatiivista toimintaa. Tämä korostuu monesti tarjouspyynnöissä joissa hinnan merkitys on valinnassa 70 – 90 %. Tällöin itse tarjouspyyntö on sellainen että vakavasti otettavia tarjouksia ei välttämättä saa ainakaan parhaimmilta kumppaneilta ja tekijöiltä. Halvin hinta valintaperusteena on monesti huono linja. Facebookissa etsitään hyvää, halpaa ja luotettavaa tekijää asioihin jotka ammattimiehille nostavat punaisen vaatteen. Asiakas ei aina ole oikeassa.
jos on jotain kysymyksiä tai haluat kysyä jotain, niin…Varaa aika
Oletko tehnyt omakohtaisen IT-riskikartoituksen?
eli pikainen riskiarvio omista IT-jutuista ja samalla systeemeistä mitä käytössä, niiden varmuuskopioinnissa ja palautusprosessista ja kenties myös hintalappunen itse arvioiden noilla.
Jos olen ilman järjestelmää X (ohjelmaa X), tulenko toimeen tunnin, puoli päivää, vuorokauden, viikon, kuukauden ja erityisesti sen miten datan saa takaisin. Kuinka paljon aikaa ja rahaa palaa jos haluan päästä tilanteeseen jolloin ohjelma X tai laite Y lopetti toimintansa.
ET – erityistoimeksiannot jatkuvat
erityistoimeksiannot jatkuvat myös syksyllä 2023. Onko tarvetta saada uusi järjestelmä käyttöön taloushallinnossa? https – kuinka se aktivoidaan? Kuinka saan kytkettyä verkkokaupan ja muut ominaisuudet osaksi yrityksen järjestelmää? Saanko selvitettyä kaikki salasanat kun laitevaihtoja tehty ja vanhassa koneessa ne tallennettu?
Jos jokin erityinen askaruttaa, kysy ihmeessä. Jos en itse osaa, selvitän ja ratkaisemme.
Ota yhteyttä – Luottamuksella.
= = = =
Jari Harju jari.harju(at)doaudit.fi | +358 40 566 8833
DoAudit Oy Lappeenranta | https://www.doaudit.fi | Twitter@DoAudit |
// erityistoimeksiannot // Microsoft 365 // Windows & Mac, tabletit ja älypuhelimet // IT auditointi