Arvoisa lukijani ja asiakkaani,
olin muutaman vuoden jälkeen kertausharjoituksissa ja siellä keskusteltiin parin päivän aikana myös aiheesta “tietotekniikan hyödyntäminen nykyaikaisessa sodankäynnissä”. Monien eri maiden sotilaallisissa esitysvideoissa taistelijoilla on luurit korvilla, tulikomennot, tilanneraportointi ja oikeastaan kaikki tilannetieto annetaan tietoteknisillä välineillä. Mutta mitä jos sodan keskellä tietojärjestelmä pettääkin? Onko meillä oikea kuva vihollisesta, oikea tilannetieto ja kartoilla kelmulla se viimeisin tilanne?
Samaa voi soveltaa siviilipuolella, eikö vaan? Jos oman kannettavan kiintolevy hajoaa, yrityksen palvelin sekoaa, emme pääse taloushallinnon sovellukseen joka ostetaan pilvestä X ja sähköposti pilvestä Y niin miten olemme varautuneet ko. tilanteeseen? Onko meillä mitään varasuunnitelmaa vai heitämmekö valkoisen lipun antautumisen merkiksi vastapuolelle (=kilpailijallemme) vai voimmeko tehdä välirauhan aikana jotakin? Nämä kysymykset tulivat esille myös rauhanajan vapaaehtoisessa kertausharjoituksessa.
Mitä tapahtui kertausharjoitusten jälkeen?
”Tällä kertaa yllättäjä tulee puolustusvoimilta. Tänään 25.4.2013 iltapäivällä avautuu intin tk-kuvaajien sa-kuva-arkisto. Kirjainyhdistelmä tk muuten tarkoittaa tiedotuskomppaniaa, johon kuvaajat aikanaan kuuluivat. Kuva-arkistossa on kuvia yli 100 000 kappaletta ja ne on skannattu 300 DPI:n resoluutiolla. Kaikkein parasta on kuitenkin se, että kuvat ovat täysin vapaasti käytössä. SA-kuva-arkisto avautuu osoitteessa www.sa-kuva.fi kello 15:00.”
Olin kiinnostunut myös asiasta mutta heti kun yritin niin info oli tämä koko iltapäivän ja illan:
Hienoa että asia kiinnosti ko. torstaina tosi monia mutta sama tilanne oli vielä illan kymppiuutisten aikaan. Ensimmäisessä kappaleessa olevat asiat tulivat mieleen vaikka kyseessä ei ollut palvelunestohyökkäys, vastustaja/kilpailija eikä edes negatiivinen asia. Suomessa on siis otettava myös huomioon eri asioita pilvipalveluissa. Onko yhtäaikaisia käyttäjiä yksi, kymmenen, sata vai peräti tuhat tai jopa 100 000 määrätyllä hetkellä? Tietoliikenteen pullonkaulat sekä hitaat ja vanhat Windows XP – koneet ovat ne mihin itse törmään useimmiten asiakkaiden ympäristössä.
SOME – kuinka se pitää ottaa huomioon?
Sosiaalisen median osalta kannattaa ottaa huomioon muutamia asioita. Mietittäviä asioita ovat mm.
Jos yrityksen nettisivut eivät ole ajan tasalla kaikkia muita SOME-juttuja on mielestäni turha edes miettiä. Ja jos sinulla on juuri perustettu “yhden miehen yritys: laillistettu hierojapalvelu Kalle” ja laitat sille pelkästään Facebook – sivut niin ei varmaan ole ihan paras paikka aloittaa yritystoimintaa. Parasta on miettiä kokonaisuus: nettisivut on pakko olla ja ne ajan tasalla mutta kuinka Twitter, Facebook ja muut sosiaalisen median asiat pitää hoitaa? Onko jokin automatisoitu tapa julkaista asia yhdellä kertaa sekä nettisivuille, 140 merkin tviittinä ja naamakirjaan linkkinä? LinkedIn on lisäksi mahdollinen julkaisukavana vaikka siellä oma ansioluettelo on tärkeämpi kuin ilmoittaa päivän kuulumiset viserryksenä, eikö vaan?
ET – erityistoimeksiannot
Edelleen olen pitänyt kiinni siitä että nettisivuiltani ei löydy asiakkaiden nimiä. Jätin kevään 2013 asiakasinfon kappaleen tähän edelleen esimerkiksi. En usko että tämän asiakkaan nimen myöskään selviä suoraan eikä hän sitä välttämättä haluaisikaan julki:
Kuten edellisessä asiakasinfossa mainitsin, tällaiset tapaukset jääköön edelleen minun ja asiakkaan väliseksi kuinka selostin ko. asian. Kyseessä oli alunperin kiintolevyn palautus ja siitä saatujen tiedostojen ja Outlookin PST-tiedostojen + sähköpostisanomien palautus viimeiseltä viideltä vuodelta. Datan siirto Windows 7 – ympäristöön onnistui…
SuoraanPilveen tai osittain?
Käytän IT auditoinnista nimitystä SuoraanSuoneen mikäli se tehdään erilaisilla teknisillä apuvälineillä. Asiakkaat kysyvät lisäksi pilvipalveluista – kannattaako meidän ylipäänsä siirtää jotain yrityksemme asioita pilveen, konesaleihin tai muualle kuin oman yrityksen tiloihin? Olen laittanut monesti fläppitaululle ko. asian suhteen kysymysmerkin koska ensin kannattaa miettiä asiaa. Siksi käytän ko. erityistoimeksiannosta nimitystä SuoraanPilveen? – auditointi tai tarkastus. Lue pääsivulla oleva SuoraanPilveen? – artikkeli aiheesta ja ota ihmeessä rohkeasti yhteyttä.
Oletko suunnittelut pilvipalveluihin menoa?
Mikäli olet, kannattaa ainakin Googlen ja Microsoftin pilvipalveluiden osalta ottaa huomioon molempien osalta tuen loppuminen vanhemmille selaimille, vanhemmille käyttöjärjestelmille ja vanhoille tableteille sekä puhelimille. Eli jos siirrät palveluja pilveen, päätelaitteiden pitää mys tukea uusia ominaisuuksia. Ja jos olet vielä Windows XP – ja MS Office 2003 – aikakaudessa niin oikeastaan ainoa vaihtoehto on uusia kaikki ohjelmistot samalla kertaa.
Otan esimerkin Microsoft Office 365 – pilvipalvelusta:
“Microsoft lopettaa Windows XP:n tuen 8.4.2014. Sinun on kenties päivitettävä kaikki Windows XP -työasemat Windows 7:ään tai Windows 8:aan tähän mennessä jos haluat hyödyntää täysimääräisesti MS Office 365 – pilvipalvelua (Elisa Toimisto 365 ja Sonera Toimisto 365 ovat käytännössä sama asia). Vaikka Office 365 ei estäkään yhteyksiä Windows XP -koneisiin, joihin on asennettu kaikki saatavilla olevat korjaustiedostot ja päivitykset, 8.4.2014 jälkeen, Microsoftin mukaan he eivät voi taata palvelun yhteyksien toimivuutta Windows XP -koneissa.”
“Asenna tärkeät ohjelmistopäivitykset Windows XP -työasemiin, joissa on käytössä Outlook 2007 ja siihen ei ole asennettu Outlook 2007:n vaadittua julkista marraskuun päivitystä (KB2687404). Jos organisaatiossasi on Windows XP -tietokoneita, sinun on otettava niissä käyttöön tämä päivitys, sillä muuten näillä tietokoneilla ei voi olla yhteydessä Exchange Onlineen 8.4.2014 jälkeen julkaistavan palvelupäivityksen jälkeen.”
“Ota uusi Lync-asiakasohjelmisto käyttöön vuoden 2013 merkittävän palvelupäivityksen jälkeen. Vuonna 2013 julkaistava merkittävä palvelupäivitys sisältää uuden Lync Basicin (tai Lync 2013:n, jos sinulla on Office 365 ProPlus -tilaus). Sinun ei tarvitse päivittää heti. Nykyinen Lync 2010 -asiakasohjelmisto toimii Office 365:ssä myös palvelupäivityksen jälkeen. Sinun on kuitenkin päivitettävä Lync 2010 uuteen versioon 8.4.2014 mennessä.”
Kuten näkyy, nämä kaikki ovat esillä myös Sonera Toimisto 365 – ja Elisa Toimisto 365 – organisaatioilla. Ihan samalla tavalla Google Apps for Business antaa reunaehtoja toimivuuden osalta. Tottakai Googlen systeemit optimoitu erityisesti Android-puhelimille ja tableteille kun taasen Microsoftin omat hyödyntävät Windows-puhelimia ja Microsoftin ohjelmistoja. Ja näiden lisäksi Applen otettava huomioon molemmat pilvipalvelut, Googlen ja Microsoftin, sekä tottakai edistettävä oman Apple iCloud-pilvipalvelunsa ekosysteemiä.
Mitä muuta kesän 2013 aikana?
Jatkan erityistoimeksiantoja, mm. Windows 8 ja Office 2013 sellaisia yhdessä uusien älypuhelinten osalta joiden kanssa olen viikottain tekemisissä. Edelleen siis sovelletaan sekä uutta että vanhaa, hyvin toimivaa tekniikkaa mahdollisimman käytännöllisesti siis.
Oikein hyvää kesää ja ota ihmeessä rohkeasti yhteyttä.
Kesä 2013 – terveisin Jari
Jari Harju
jari.harju(at)doaudit.fi | +358 40 566 8833
DoAudit Oy
Lentokentäntie 75, 53600 Lappeenranta | https://www.doaudit.fi |
// IT auditointi & erityistoimeksiannot // haastavien IT-ympäristöjen konsultointia // Windows & Mac, tabletit ja älypuhelimet // tietoliikenne ja Computer Forensics